Do národného projektu sa doteraz prihlásilo 179 základných škôl

16.12.2011 Prešov

Prešov 16. decembra (TASR) – Dovedna 112 základných škôl (ZŠ) z východného Slovenska a ďalších 67 z Banskobystrického kraja sa doteraz prihlásilo do národného projektu Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR \"Vzdelávaním pedagogických zamestnancov k inklúzii marginalizovaných rómskych komunít\". Konštatovali to dnes v Prešove koordinátori projektu, ktorého cieľom je zlepšovanie podmienok výchovno-vzdelávacieho procesu a zvyšovanie záujmu žiakov zo sociálne slabého prostredia o vzdelávanie.
Národná koordinátorka projektu Edita Kovářová pre TASR uviedla, že aktivity sú spolufinancované zo zdrojov Európskeho sociálneho fondu, rozbehli sa v októbri 2011 a potrvajú do januára 2015. Rozdelené sú do troch oblastí, a to vzdelávanie pedagogických a odborných zamestnancov, podpora celodenného výchovného systému a technická podpora pre modernizáciu vyučovacieho procesu.
\"Celodenný výchovný systém by mal slúžiť na zlepšenie dochádzky, na podporu týchto detí, ich chuti, motivácie chodiť do základných škôl, ale zároveň byť úspešný. To znamená zmeniť ambície týchto detí celkovo pre vzdelávanie pre ich ďalší život,\" konštatovala Kovářová.
Doplnila, že v súčasnosti sú v prípravnej fáze a konkrétne plnenie úloh sa začne v septembri budúceho roka, kedy by sa malo do projektu zapojiť celkom 200 základných škôl.
\"Úlohou celodenného systému je to, aby deti boli v školách nielen v dopoludňajších hodinách v priebehu vyučovania, ale aby zostávali aj popoludní. Budú prepojené školské kluby s voľnočasovými aktivitami a so záujmovými činnosťami,\" priblížia Kovářová.
Odborná garantka Alica Petrasová uviedla, že v súčasnosti prebieha analýza, na základe ktorej sa budú profilovať oblasti vzdelávania pre pedagogických a odborných zamestnancov. Do týchto aktivít by sa malo zapojiť približne 4200 ľudí.
Regionálny manažér František Godla pripomenul, že dôležitou cieľovou skupinou sú aj rodičia detí z marginalizovaných rómskych komunít. Školy s nimi plánujú nadviazať užšiu komunikáciu v rámci troch osvetových programov.
\"Cieľom je vtiahnuť rodičov do spolupráce so školou s učiteľmi. Viesť ich k vytváraniu pozitívneho učebného prostredia doma, aby sami vedeli motivovať svoje deti napríklad k príprave na vyučovanie,\" povedal Godla. Dodal, že rodičov chcú napríklad lepšie a podrobnejšie informovať o školskej legislatíve.
Riaditeľ ZŠ v Markušovciach Peter Dolíhal očakáva, že tento projekt prinesie také vzdelávacie programy, ktoré budú vychádzať v ústrety naturelu týchto detí na vyučovaní aj v oblasti voľno-časových aktivít.
\"Deti rómskeho etnika v prvom rade majú rady kreatívne aktivity, súťaživosť, hudbu, tanec či spev, ale zaujímajú sa aj o počítače,\" vysvetlil Dolíhal. Doplnil, že okrem toho tieto deti sú viac emotívne, čiže charakter vzdelávania by mal byť viac zameraný na citovú stránku fungovania týchto detí.
 

Vyberte región